DOIP, Cloud Diagnostics, Remote Updating, Connected Car, Cyber Security & Big Data: Ce înseamnă toate acestea? Unde se îndreaptă? Cum va afecta afacerea ta?

Diagnostics Over Internet Protocol (DOIP)

Să începem cu DOIP sau Diagnostics Over Internet Protocol.

DOIP înseamnă că un vehicul nu este doar echipat cu o rețea CAN, ci are capacitatea de a transfera mult mai multe date într-un timp mai scurt folosind o rețea ethernet. DOIP suportă rate de transfer de date de până la 100 Mbps (față de 500 kbps în CAN).

Diagnosticarea prin Internet

În viața de zi cu zi a unui atelier auto, DOIP poate face diagnosticarea vehiculelor mai eficientă. Din păcate, DOIP a fost dificil de reprodus pentru utilizarea pe instrumentele aftermarket. Aceasta, împreună cu introducerea gateway-urilor de securitate, este unul dintre motivele pentru care instrumentele de diagnosticare aftermarket nu țin pasul cu vehiculele fabricate după 2018.

Unii consideră că acesta este un complot al producătorilor de vehicule pentru a bloca piața aftermarket independentă de la utilizarea și dezvoltarea instrumentelor aftermarket, împiedicând astfel repararea vehiculelor în afara rețelei de dealeri. Lucrez zilnic cu echipele de dezvoltare software ale producătorilor de vehicule și vorbesc cu echipele de ingineri care încearcă să reprodusă acest software pentru utilizarea pe instrumentele aftermarket, așa că am o înțelegere destul de bună a ceea ce se întâmplă de ambele părți.

Unul dintre motivele pentru introducerea sistemelor precum DOIP este că cererea de date a crescut dramatic, iar unitatea de infotainment a unui vehicul mediu are acum nevoie de gigabytes de date, ceea ce ar dura ore întregi pentru a se actualiza printr-un sistem CAN tradițional. DOIP accelerează toate procesele de diagnosticare de 200 de ori și permite vehiculelor să utilizeze computarea în cloud și datele.

Computarea în Cloud

Cloud computing alimentează lumea, de la servicii de streaming precum Netflix până la traducerea de pe telefonul mobil; toate acestea se realizează prin servere cloud.

Poate ați auzit de aplicațiile IoT (Internet of Things) care conectează toate dispozitivele dintr-o casă, devenind o realitate pentru majoritatea gospodăriilor. Majoritatea oamenilor probabil nu realizează că telefonul lor mobil nu este suficient de inteligent pentru a realiza recunoașterea vocală sau traducerea, acestea fiind de fapt realizate printr-un sistem de calcul bazat pe cloud, cum ar fi Siri, Alexa și televizorul lor inteligent.

Producătorii de vehicule se îndreaptă treptat către soluții bazate pe cloud, deoarece acestea oferă o soluție complet impenetrabilă și imposibil de reprodus. Procesele efective sunt realizate în cloud și nu pe PC-ul utilizatorului. Acest lucru înseamnă că producătorii pot actualiza sistemul sau remedia defecțiunile instantaneu, ceea ce anterior ar fi necesitat o desfășurare la toate rețelele lor din toate dispozitivele de diagnosticare. Pot adăuga zilnic noi numere de șasiu și au libertatea de a face ce vor în platforma lor cloud.

Actualizări Remote

Dacă dețineți un model recent de Jaguar Land Rover, BMW, Mercedes sau Tesla, știți deja că actualizările sunt acum trimise vehiculului prin sistemul de infotainment, denumit Connected Vehicle, ceea ce înseamnă că vehiculul este întotdeauna conectat la internet printr-un chipset integrat sau o cartelă SIM. Aceasta înseamnă că utilizatorul final are aplicații interesante pe telefon pentru a controla de la distanță încălzirea, securitatea și alte caracteristici ale vehiculului; (mă distrez mult cu aplicația Tesla făcând mașina să scoată sunete de flatulență când soția mea conduce!).

Din punctul de vedere al pieței independente de aftermarket, cea mai importantă întrebare pe care ar trebui să o punem este despre noile legislații privind securitatea cibernetică a vehiculelor, R155/R156, care urmăresc să garanteze securitatea cibernetică a vehiculelor pe toată durata de viață a acestora. Această legislație înseamnă că producătorii pot continua să actualizeze sistemele de securitate ale vehiculului pe toată durata de viață a acestuia, dincolo de perioada de garanție convenită.

Aceasta ridică întrebări interesante despre viitorul accesului pieței independente de aftermarket la aceste sisteme „bazate pe securitate”. Acesta este un subiect foarte politic și trebuie să mă defer cunoștințelor superioare ale colegului meu învățat, domnul Neil Pattemore, al cărui rol în IAAF și alte organizații îl pune în cea mai bună poziție pentru a ne lumina pe acest subiect.

Big Data

Big data înseamnă acumularea unei cantități enorme de date în timp, filtrate de un AI sau un algoritm pentru a răspunde aproape oricărei întrebări.

Pe măsură ce datele sunt colectate, multe instanțe ale aceluiași eveniment sunt înregistrate. De exemplu, în lumea auto, simptomele care duc la o defecțiune a unei componente pe un vehicul sunt văzute de mai multe ori, ceea ce permite să se facă o predicție. Big data folosește AI și algoritmi pentru a contempla aceste situații și a veni cu un răspuns; în unele cazuri, acest răspuns nu este neapărat corect sau greșit, dar conduce la o serie de funcții ghidate pentru a verifica dacă este corect sau greșit. Funcția de inteligență artificială pune împreună răspunsurile corecte sau greșite și le adaugă la big data, îmbunătățind răspunsurile în viitor.

Dacă nu sunteți mulțumit de această explicație, consultați Wikipedia, deoarece este un subiect foarte complex – sper că aveți câteva ore libere.

Pentru diagnosticare și producătorii de vehicule, aceasta înseamnă că va fi mult mai ușor pentru ei să repare preventiv problemele și să ghideze tehnicianul către o soluție folosind date de la milioane de alți utilizatori și milioane de alte vehicule. Aceasta nu este în niciun caz ceva sinistru; are sens, deoarece este ca și cum ai avea acces la un index foarte mare de cărți și ai putea accesa imediat sertarul corect și să corelezi acesta cu orice defecțiune pe care tu sau oricine altcineva de pe planetă a găsit-o la un vehicul.

Interesant este că Jaguar Land Rover are un sistem pre-2018 numit Symptoms Driven Diagnostics sau SDD care a încercat să realizeze o versiune de bază a big data. SDD funcționează prin extragerea codurilor de defecțiuni, examinarea liniilor de timp și a kilometrajului reapariției defecțiunii și încercarea de a prezice, pe baza acestor simptome, unde se află defecțiunea în vehicul. Este o abordare interesantă de la Jaguar Land Rover și înainte de vremea sa.

Un exemplu bun de sistem bazat pe cloud complet funcțional este sistemul Hyundai GDS smart operat la nivel global. GDS smart este un sistem de diagnosticare bazat pe cloud foarte sofisticat, folosind big data și AI pentru toate părțile procesului de reparare și a fost lansat în 2021. Toți producătorii europeni fie se îndreaptă, fie au mers deja în aceeași direcție.

Jaguar Land Rover tocmai a adoptat TOPIX cloud pentru a înlocui vechiul sistem de diagnosticare Pathfinder; la momentul redactării, încă este puțin instabil și, ca toate aceste sisteme cloud, are nevoie de o conexiune la internet de mare viteză stabilă pentru a funcționa corect, dar aceste sisteme vor deveni doar mai avansate pe măsură ce inteligența artificială vine în ajutorul diagnosticării.

Răspunsul pentru piața aftermarket, din păcate, nu este unul ușor.

Un procent foarte mare de ateliere independente ar dori să continue să folosească instrumentele lor tradiționale de diagnosticare aftermarket, dar acestea devin rapid ineficiente. Sute de utilizatori din Romania  s-au îndreptat deja către soluții de diagnosticare OEM sau de dealer, oferindu-le reparații mai rapide și mai fiabile, dar la un cost mult mai mare.

ro_RORO