Senzori de presiune a uleiului – OPS
Senzorul de presiune a uleiului este o parte fundamentală a motorului cu ardere internă. Se mai numește uneori “unitate de transmitere a presiunii uleiului” sau “comutator al presiunii uleiului (OPS)”. Scopul său este de a urmări presiunea uleiului din motor. Presiunea uleiului trebuie menținută la anumite niveluri pentru a vă asigura că uleiul ajunge în toate părțile vitale ale motorului.
Ce face senzorul de presiune a uleiului?
Un senzor de presiune a uleiului este un dispozitiv simplu care activează o lumină de avertizare pe bord atunci când presiunea uleiului motorului nu este în conformitate cu nivelurile setate. Acesta este un dispozitiv foarte simplu format dintr-un comutator cu arc și o diafragmă. Diafragma primește ulei și este proiectată să rămână deschisă la un nivel de presiune setat.
Presiunea împinge diafragma în întrerupător și ține lampa de avertizare stinsă. Dacă nivelul de presiune nu este atins, atunci comutatorul va declanșa lumina de pe bord. În general, senzorul de presiune a uleiului este acolo pentru a recunoaște presiunea scăzută a uleiului, nu presiunea ridicată a uleiului.
Presiunea scăzută a uleiului poate provoca daune grave motorului și poate fi rezultatul unui filtru de ulei înfundat, unei pompe de ulei defectuoasă sau din alte motive. Scopul senzorului de ulei este să avertizeze suficient pentru a opri motorul înainte ca oricare dintre aceste lucruri să provoace daune reale.
Cum functioneaza senzorul de presiune a uleiului?
Majoritatea senzorilor de presiune a uleiului sunt de tip comutator simplu descris în secțiunea anterioară. Comutatorul deschide circuitul electric dacă există un nivel minim de presiune a uleiului. O altă versiune este un senzor real care măsoară presiunea uleiului.
Pentru versiunea cu comutator, este posibil să vedeți martorul de avertizare pe bord când contactul este pus, dar nu și când motorul este oprit. Acest lucru se datorează faptului că comutatorul are nevoie de presiunea uleiului pentru a se deschide. Când motorul este pornit, pompa de ulei începe să crească presiunea. Imediat ce presiunea minimă este atinsă, întrerupătorul se deschide și lampa de avertizare se va stinge.
Unde este senzorul de presiune a uleiului?
Comutatorul sau senzorul de presiune a uleiului se află în general în blocul cilindrilor, lângă filtrul de ulei sau carcasa filtrului de ulei. Vehiculele mai vechi au de obicei OPS-ul conectat direct la manometrul uleiului.
La vehiculele mai noi, OPS funcționează puțin diferit. De obicei, senzorul este conectat la modulul de control electronic. Măsoară presiunea reală a uleiului și transmite informațiile către computerul motorului. Senzorii de presiune a uleiului sunt proiectați să reziste pe toată durata de viață a vehiculului, dar există întotdeauna posibilitatea ca aceștia să se defecteze.
Probleme la senzorul de presiune a uleiului
OPS poate dezvolta anumite probleme. O problemă comună este atunci când începe să curgă ulei. S-ar putea scurge de la senzorul real sau de pe banda de rulare. Banda de rulare poate fi resigilata, dar dacă senzorul real are scurgeri, atunci va trebui înlocuit.
O altă problemă este atunci când OPS se înfundă sau are o altă defecțiune internă care îl face să nu poată citi corect presiunea uleiului. Acest lucru poate duce la aprinderea martorului de bord chiar dacă presiunea uleiului este bună.
Cum se testeaza senzorul de presiune a uleiului?
Procedura de testare este diferită în funcție de tipul de OPS pe care îl are motorul. Primul pas este să verificați nivelul și calitatea uleiului de motor. Luminile cu presiune scăzută a uleiului se aprind adesea din cauza unui nivel inadecvat de ulei.
Lumina se poate aprinde și dacă uleiul este extrem de vechi și de calitate degradată. În caz contrar, cablurile senzorului trebuie testate și trebuie testată presiunea reală a uleiului din motor. Pentru a măsura presiunea uleiului, veți avea nevoie de un manometru de ulei care folosește un adaptor special pentru a conecta acolo unde s-ar conecta OPS-ul original.
Dacă presiunea uleiului este scăzută cu motorul pornit, atunci este o problemă reală a motorului. Dacă presiunea este în limitele corecte și cablarea senzorului este ok, atunci problema este senzorul real.