Senzor de temperatură a gazelor de eșapament – EGT

Senzor de temperatură a gazelor de eșapament – EGT

 

 

Ce este un senzor de temperatură a gazelor de eșapament?

 

După cum sugerează și numele, senzorul de temperatură a gazelor de eșapament măsoară temperatura gazelor de evacuare. Aceste informații sunt apoi transmise înapoi către unitatea de control a motorului sau ECU, acolo unde se iau măsurile corespunzătoare. La motoarele pe benzină, rolul său principal este de a proteja componentele cheie de temperaturile mai ridicate, comune la motoarele reduse – așa că dacă senzorul detectează temperaturi excesive, ECU va reduce temperatura prin scăderea presiunii de supraalimentare în cazul turbocompresorului, sau prin creșterea cantității de combustibil injectată pentru convertorul catalitic. La motoarele diesel, senzorii de temperatură a gazelor de eșapament sunt utilizați și pentru a monitoriza temperatura filtrului de particule diesel pentru a stabili temperatura corectă pentru regenerare, reducând emisiile nocive. Nu este neobișnuit să existe trei sau mai mulți senzori montați pe evacuare;

 

Cum funcționează senzorii de temperatură a gazelor de eșapament?

Există două tipuri de senzori de temperatură a gazelor de eșapament; unul cu un coeficient de temperatură pozitiv (PTC), iar celălalt cu un coeficient de temperatură negativ (NTC), singura diferență fiind modul în care măsoară temperatura. Elementul NTC are o rezistență ridicată la temperaturi scăzute și o rezistență scăzută la temperaturi ridicate. Cu alte cuvinte, rezistența sa scade pe măsură ce temperatura crește. În timp ce într-un element PTC, rezistența crește în funcție de temperatură. În orice caz, o temperatură este atribuită rezistenței în ECU și se acționează în consecință.

De ce se defecteaza senzorii de temperatură a gazelor de eșapament?

Una dintre cauzele obișnuite ale defecțiunii senzorului de temperatură a gazelor de eșapament este expunerea la temperaturi excesiv de ridicate – peste 900°C în unele cazuri. La fel ca toți senzorii cu fir, vibrațiile severe pot să slăbească conexiunile interne și orice îndoire sau răsucire poate cauza ruperea firului, făcându-i deosebit de vulnerabili la deteriorare. Acestea, alături de contaminarea cu alte fluide, cum ar fi uleiul sau antigelul, pot afecta toate caracteristicile de răspuns ale senzorului, făcându-l să iasă din toleranță și să ofere citiri inexacte.

Care sunt simptomele unui senzor de temperatură a gazelor de eșapament defect?

 

Un senzor de temperatură al gazelor de eșapament defect poate afecta negativ sistemul de post-tratare al unui vehicul, ducând la următoarele simptome:

  • Lumina de verificare a motorului – dacă ECU detectează o problemă cu senzorul sau semnalul, se va aprinde lumina de verificare a motorului.
  • Eficiență redusă a consumului de combustibil – dacă senzorul transmite tensiuni incorecte, procesul de regenerare a DPF poate dura mai mult, ceea ce duce la creșterea consumului de combustibil.
  • Regenerare inutilă a DPF – senzorii defecti pot duce, de asemenea, la regenerări inutile, provocând neplăceri.
  • Testarea emisiilor eșuată – o citire falsă poate cauza funcționarea defectuoasă a sistemului EGR, fără a declanșa ledul de verificare a motorului. Acest lucru poate duce la eșecul testului de emisii.
  • Defecțiunea componentelor – creșterea temperaturii de evacuare poate contribui, de asemenea, la defecțiunea prematură a altor componente de evacuare sau interne ale motorului.

Cum se diagnosticheaza un senzor de temperatură a gazelor de eșapament?

 

Pentru a diagnostica un senzor de temperatură a gazelor de eșapament defect, luați în considerare următorii pași:

  • Efectuați o scanare și citiți codurile de eroare folosind un instrument de diagnosticare.
  • Inspectați conectorii pentru semne de coroziune sau conexiuni slăbite.
  • Verificați cablajul pentru eventuale întreruperi sau daune care ar putea cauza un scurtcircuit.
  • Inspectați senzorul pentru orice acumulare de contaminanți și curățați cu o cârpă curată și uscată, după cum este necesar.
  • Pentru a testa senzorul, utilizați un dispozitiv de măsurare IR separat și comparați citirile cu datele în direct obținute atunci când utilizați un instrument de diagnosticare. Porniți motorul astfel încât evacuarea să crească în temperatură și comparați citirile.
  • Cu contactul pornit și ștecherul senzorului EGT deconectat, măsurați tensiunea la conectorul senzorului – ar trebui să existe 5 volți. Dacă nu, atunci urmăriți firul înapoi la ECU și verificați alimentarea acolo.

 

ro_RORO